lördag 17 januari 2009

Vetenskap åt folket!

En sak jag kommer att sakna när jag inte längre är student (om några dagar) är universitetsbiblioteket. Inte bara för att de har nästan alla böcker man skulle vilja läsa och kan beställa de som de inte har. För den som (liksom jag) läser mycket om diverse mer eller mindre vetenskapliga ämnen men inte alltid känner sig nöjd med rapporteringen i illustrerad vetenskap så är det guld värt att kunna gå direkt till källan (som ofta är en eller annan vetenskaplig tidskrift). Detta kan man göra (hemifrån!) beväpnad endast med ett giltigt lånekort från UB, sitt personnummer och möjlighet att ansluta till internet. Det grämer mig att jag inte gjorde det mer när jag hade chansen (det slår mig nu att jag borde gjort det när jag skrev om mars i den förra posten). Eftersom prenumerationer på vetenskapliga tidskrifter inte riktigt får plats i min budget blev jag glad när jag hittade det här stället. PLoS (public library of science) är en icke vinstdrivande organisation vars långsiktiga mål är att skapa ett öppet arkiv över världens "vetenskapliga och medicinska litteratur", med fri tillgång för alla. Organisationen grundades år 2000 och idag ger man ut 7 olika tidsktifter (framför allt inom biologi och medicin) där allt material är tillgängligt (gratis) på nätet och dessutom ligger under Creative Commons Attribution Licence.
Hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar