lördag 10 januari 2009

Experiment

Jag har en dotter som är tre år gammal. Hon brukar kräva att jag ska kompa henne på pianot när hon sjunger. För inte så länge sedan kom jag på idén att använda mig av denna faiblesse för pianokomp i ett experiment: När dottern vill att jag ska spela någonting får hon numera välja tonart. Jag har berättat för henne att olika tonarter har olika namn och att det finns tolv stycken (hon vill aldrig sjunga sånger i moll - det blir ett senare problem) och att varje tonart har ett namn; jag har alltså hållit mig till tonarterna i kvintcirkeln (och undvikit enharmonisk förväxling genom att alltid kalla gess för fiss, fiss är förresten hennes favorit - "det låter som fis"). Syftet med experimentet är att se om dottern kan utveckla en känsla för olika tonarter så att hon t.ex. kan märka om jag skulle spela i fel tonart, kan hitta tonarten utan stöd och så vidare. Om så skulle ske är det naturligtvis omöjligt att veta om det är detta som är orsaken (möjligtvis om gehöret är mycket exakt kalibrerat efter mitt ostämda piano), men kul är det ändå.
Håll ögonen öppna, uppdateringar kommer...

1 kommentar:

  1. Stackars barn...med teorilärare som förälder kan det inte vara lätt.
    /Alex

    SvaraRadera