lördag 10 januari 2009

Gud - roligare annorstädes

Såhär i början av någonting nytt och spännande grubblar man gärna över de stora frågorna: Vad är meningen med alltihop? Varför finns just jag och inte en annan - subtilt annorlunda - person? Vad ska vi äta till middag? Och så vidare och så vidare och så vidare...
Någonting jag sällan funderar på nuförtiden är huruvida diverse gudar existerar. Jag har nog aldrig varit religiös. När jag var riktigt liten antog jag nog att "gud" fanns - varför skulle folk hålla på och prata om honom annars? Däremot hade jag ingen egentlig uppfattning om vad folk pratade om när de pratade om gud. Gud var någonting osynligt, av maskulint kön som bodde i Oscar Fredriks kyrka i göteborg (den mest fantasieggande kyrkan inom min barndoms trånga horisont). Sedan dess har jag lämnat all gudstro bakom mig; jag har för länge sedan förlikat mig med tanken att det inte finns någon högre makt. Jag lever mitt liv som om det inte finns någon gud. Jag är kort sagt ateist (eller bright).
Att vara ateist i sverige är inte särskilt jobbigt, sverige är - om jag förstått saken rätt - ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Då och då kommer jag på mig själv med att irritera mig en aning på detta fantastiska sakernas tillstånd. Jag skulle vilja kämpa lite mer för mina övertygelser. När jag läser arga amerikanska ateistbloggar (eller snarare bloggar av arga amerikanska ateister, t.ex. Pharyngula) avundas jag ibland skribenterna deras hjältemodiga kamp mot knasigheter som kreationism, proposition 8 och Bush Jr (och deras gigantiska mängder hatmail). Visst har vi vår andel fanatiker här också men de har inte samma stora inflytande som i USA.
Kristdemokraterna är väl den grupp med inflytande (de sitter ju i regeringen) som i sina åsikter mest påminner om den kristna högern i USA. När debatten om äktenskap för homosexuella var som mest intensiv hoppades jag på att kd skulle göra något riktigt korkat uttalande som man kunde gå och irritera sig över, men vad gör Göran Hägglund? Han föreslår att man ska frånta samtliga religiösa samfund vigselrätten! Ett förslag som ligger i linje med mina egna ideologiska övertygelser! Han gör det visserligen av en anledning som inte ligger i linje med dem och som dessutom blixtbelyser följderna av ett sådant beslut: Man öppnar för diskriminering i religionens namn genom att beskära de religiösa samfundens möjlighet till myndighetsutövning. Så i stället för någonting att diskutera upprört på kafferasten fick jag ett skäl att revidera mina politiska åsikter, inte alls lika roligt. Tack kristdemokraterna! Gud är helt enkelt en roligare fiende annorstädes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar